راهنمای خرید سی ام سی

اگر برای خرید سی ام سی نیاز به اطلاعات کاربردی دارید، پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

این ماده یک مشتق سلولزی است که با نام های مختلفی در بازار شناخته می شود، جاذب رطوبت است و می تواند ویسکوزیته را تنظیم کند. در ادامه این مقاله اطلاعاتی در مورد نکاتی که باید در هنگام خرید سی ام سی مورد توجه قرار دهید در اختیار شما قرار می گیرد.

 

سه نکته طلایی خرید سی ام سی:

گرانروی Viscosity

معیارهای ظاهری (رنگ، دانه بندی و  …)

درجه استخلاف DS

 

خرید سی ام سی

عوامل موثر بر قیمت

از آنجا که این ماده در گریدهای مختلف و متفاوت تولید می شود، عوامل متفاوتی می توانند بر قیمت CMC تاثیر بگذارند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

    • نوع سلولز به کار رفته در فرآیند تولید

    • درصد خلوص محصول

    • نوع بسته بندی

    • دانه بندی

    • عدد ویسکوزیته ( در این خصوص، پیشنهاد میکنیم مقاله ای که در همین مورد نوشته شده را مطالعه فرمایید)

    • ثبات و پایداری کیفیت در سفارش های مختلف ( این نکته بسیار اهیمت دارد که مصرف کننده اطمینان داشته باشد کیفیت محصول در بازه های زمانی مختلف متغیر نخوهد بود)

از میان عوامل فوق، میزان خلوص و منبع سلولز استفاده شده ،بیشترین تاثیر را بر قیمت CMC خواهند داشت.

درادامه به پنج نکته طلایی در خرید سی ام سی اشاره خواهیم کرد:

1- C.M.C صنعتی یا غذایی؟ کدامیک مناسب کاربرد شماست؟

ممکن است شما بخواهید چسب کاشی تولید کنید و یا در آهار فرش از این ماده استفاده کنید. شاید هم بخواهید در آبمیوه و یا بستنی از آن استفاده کنید.

انتخاب یک گرید مناسب متضمن این است که سی ا م سی با قیمت مناسب و متناسب خریداری خواهید کرد. اولین گام جهت انتخب گرید مناسب، این است که کاربرد آن را مشخص کنیم.

تفاوت گریدهای مختلف CMC چیست؟

در گریدهای خوراکی، درصد خلوص حداقل 99 درصد است و از لحاظ پارامترهای فلزات سنگین و میکروبی نیز آزمایش های لازم روی آنها صورت گرفته است.

بنابر این وقتی شما گرید غذایی می خرید، ماده ای را مصرف می کنید که خلوص بالای 99 درصد دارد، از لحاظ میکروبی و فلزات سنگین آزمایش های لازم را طی کرده است.

اما در گریدهای صنعتی الزامی به تست های میکروبی و فلزات سنگین وجود ندارد و درصد خلوص هم بنابر نوع کاربرد می تواند تغییر کند. ممکن است نیاز داشته باشید به گرانروی بالا و یا قدرت تعلیق بالا و یا ممکن است خواسته های متفاوتی داشته باشید.

از طرف دیگر C M C گرید بندی های بسیار متنوعی دارد. این پلیمر در عین حال که از سلولز ( که یک پلیمر طبیعی است) بدست آمده، اما به دلیل اینکه طی یک پروسه سنتز تولید شده است، قابلیت این را دارد که در گرید های مختلف و متفاوت تولید شود.

شما می توانید از این ماده با اهداف متفاوت و مختلفی استفاده کنید:

    • ایجاد قوام viscoity

    • ایجاد تعلیق stabilizing

    • ایجاد چسبندگی بعنوان یک بایندر binding

فروش سی ام سی

از طرف دیگر به دلیل اینکه سال ها بیشترین میزان CMC مورد استفاده در صنایع از طریق تولید کنندگان خارجی ( چین، هند، آلمان، ترکیه و …) تامین شده است، دسترسی به انواع و اقسام کربوکسی متیل سلولز برای مصرف کنندگان این ماده فراهم نبوده است. به همین دلیل در بسیاری از اوقات مشتریان در هنگام خرید سی ام سی، با وجود اینکه این ماده را برای کاربرد صنعتی مورد استفاده قرار می دهند اما اصرار دارند که نوع غذایی را خریداری کنند.

ما در شرکت هنزک شیمی توانسته ایم گرید های مختلف و متفاوت CMC را جهت ارائه به صنایع مختلف تولید کرده و به فروش برسانیم؛ امیدوار هستیم با این کار توانسته باشیم بخشی از نیازهای صنعتگران ایرانی را مرتفع سازیم.

2- چه ویسکوزیته ای مورد نیاز است؟

اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم، منظورمان عدد ویسکوزیته ماده محلول در آب است. بطور مثال فروشنده CMC اعلام میکند که گرانروی محلول دو درصد این محصول 5000 سانتی پواز است؛ منظور این است که اگر از این محصول محلول 4 درصد تهیه کنید ( بصورت تقریبی 4 گرم صمغ سلولزی + 96 میلی لیتر آب) و بعد آن را زیر دستگاه ویسکومتر قرار دهید چه عددی بدست می آید.

بطور کلی روش های مختلفی برای سنجش این پارامتر جود دارد، که از این میان برای سنجش این ماده، دو نوع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    • سیستم سنجش دینامیکی ( سیستم کاپ که اعداد را بر اساس واحد ثانیه اعلام می کنند)

    • سیستم سنجش استاتیکی ( سیستم بروکفیلد که اعداد را بر اساس واحد Cps اعلام می کنند)

توجه داشته باشید که این اعداد تنها زمانی معنا دارد که شرایط آزمون ( بطور خاص درصد محلول) اعلام شده باشد.

قیمت چسب سی ام سی

نوع بسته بندی و نگهداری کالا

کربوکسی متیل سلولز یک صمغ است و جاذب شدید رطوبت، بنابر این این ماده اگر دارای بسته بندی مناسبی نباشد مصرف کننده را با مشکل روبرو خواهد کرد.

از طرف دیگر یک پلیمر است و شرایط نگهداری نامناسب می تواند موجب دپلیمره شود که در این صورت کارآیی آن کم شده و در برخی موارد از دست می رود.

بنابر این در هنگام خرید سی ام سی از شرایط نگهداری و بسته بندی این کالا و همچنین تاریخ تولید آن مطلع شود.

خرید سی ام سی

3- معیارهای ظاهری مهم برای خرید سی ام سی

دانه بندی یکی از مهمترین معیارهای ظاهری در این ماده است. هر تولید کننده با توجه به خصوصیاتی که در خط تولید خود دارد، دانه بندی خاص و منحصر به فرد خود را خواهد داشت. اما با درجه ی بالایی از اطمینان می توان گفت که در اکثر اوقات، نوع دانه بندی تاثیر چشمگیری در خواص اصلی این صمغ نخواهد داشت.

گرچه نوع دانه بندی می تواند تاثیر نسبی روی نوع انحلال محصول بازی کند.

اما بسیار پیش می آید که مشتریان قیمت بالایی برای خرید سی ام سی می پردازند ، در صورتیکه این پارامتر در عملکرد نهایی تاثیر آنچنان بالایی نخواهد داشت.

انواع کربوکسی متیل سلولز

4- تاریخ تولید و تاریخ مصرف

شاید با خودتان بگویید در مورد گریدهای صنعتی نیازی به کنترل تاریخ مصرف و یا تاریخ انقضا وجود ندارد. این کالا صنعتی است و کنترل این موارد حساسیت بی مورد به حساب می آید.

با ذکر چند دلیل به شما پیشنهاد میکنیم که حتما به تاریخ تولید و انقضا محصول توجه کنید:

    • این ماده یک پلیمر است و با گذر زمان گرانروی آن کم می شود و همچنین زنجیره پلیمری آن کوتاه می شود. در این صورت کارآیی آن کاهش یافته و در حالت های شدید ( و با گذشتن زمان ) کارآیی بصورت کلی از بین خواهد رفت.

    • عملکرد آن غیر قابل پیش بینی می شود

    • این پلیمر به شدت جاذب رطوبت است و بعد از گذشتن زمان طولانی، این احتمال وجود دارد که رطوبت محیط را جذب کرده و از حالت پودری خارج شده و کلوخه شود.

5- برای خرید سی ام سی آنالیز فنی و مدارک را کنترل کنید

احتمالا این مورد جزو تنها مواردی است که نیاز به توضیح اضافه ندارد. طبیعی است که شما کالایی را می خرید و نیاز به پشتیبانی دارد و نیاز دارد تا مطمئن شوید همانچیزی که به شما قول داده شده را تحویل گرفته اید.

در هنگام خرید سی ام سی و برای مطمئن شدن از اصالت کالا پیشنهاد میکنیم به چند مورد زیر توجه کنید:

    • در صورتی که نوع غذایی خریداری کرده اید، از ایشان بخواهید که مجوز مصرف (در مورد کالاهای وارداتی) و یا مجوز تولید سازمان غذا و دارو (در مورد تولید کننده ایرانی) را به شما ارائه دهد.

    • سری ساخت (Batch Number) درج شده روی بسته بندی را با سری ساخت مدارک ارائه شده تطبیق دهید.

انتخاب و خرید سی ام سی در یک نگاه کلی

    • چه توقعاتی دارید ( بالا بردن گرانروی، تعلیق و …)

    • به شرایط نگهداری توجه کنید ( رطوبت و نور مستقیم خورشید نباید به ماده رسیده باشد)

    • مشخصات درج شده روی کیسه و مدارک ارائه شده می بایست همخوانی داشته باشد.


شاید برای شما جالب باشد:

گلیسرول مونو استئارات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Carboxymethyl Cellulose in bakery ( کاربرد در صنعت بیکری)

نکاتی در مورد گوارگام – کاربردها و تولید آن

پلی وینیل الکل چیست؟ PVA

ثعلب چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *